Wednesday, October 12, 2011

mengatasi stress di tempat kerja


assalamualaikum smua,
sjak2 da mula berkerja ni.. keadaan sekeliling nmpk da len skit. blik keje pnt. xda masa nk tgok tv dgn family, xda masa nk "update" blog *citt tipu je* .dan slalu stress.
so, bila da nk update blog ni. t'fikir nk cari tips mengatasi stress di tempat keje.
sila baca ~
Berikut adalah 6 tips mengatasi stress di tempat kerja :
1. Rencanakan dengan baik aktiviti anda : apa, mengapa, bagaimana, kenapa dan siapa yang bertanggungjawab terhadap tugas-tugas anda. Penting sekali untuk membuat perancangan bukan hanya jangka panjang tapi juga jangka pendek (wat jadual harian atau bulanan).
2. Pastinya anda di masa lalu pernah mengalami masalah-masalah di tempat kerja. Cuba ingat-ingat kembali adakah cara-cara yang dapat anda gunakan untuk mengatasi masalah yang anda hadapi saat ini.
3. Ikutlah perkembangan iklim kerja yang menyenangkan, iaitu dengan bersikap terbuka dan berkomunikasi dengan sesama rakan kerja.
4. Pastikan anda paham terhadap tugas dan tanggung jawab anda, serta jangan ragu2 untuk bertanya.
5. Lakukan beberapa kali break untuk beberapa minit atau saat selama anda bekerja. Santai dan JANGAN MELAKUKAN APAPUN spt mengacau org len. Ambil nafas dalam-dalam utk merehatkan otak.
6. Sediakan lingkungan kerja yang baik. Minimakan gangguan-gangguan seperti suara, ventilasi, cahaya dan suhu.

-sekian-

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...